Eddig egy általános gyakorlat volt, hogy a sebességmérő eszközök az utakon jellemzően jelentős toleranciával dolgoztak. Ez azt jelenti, hogy ha egy útszakaszon a sebességhatár 50 km/h és egy trafipax üzemelt, az kb. 53 km/h esetén még nem büntette a megengedett sebesség kismértékű túllépését.
Úgy tűnik azonban, hogy 2023. május 1-től ez megváltozik és a Rendőrség eltörölte a ráhagyást a sebességhatárokra. A Vezess.hu számolt be róla, hogy az ORFK-tól kapott információk szerint már a kisebb mértékű sebességtúllépést is büntethetik Magyarországon.
„A továbbiakban a sebességtúllépés jogsértés esetén a jogsértést feldolgozó ügykezelő rendszer a mért sebesség alapján állapítja meg a közigazgatási bírság összegét” – válaszolta a Vezess kérdésére az ORFK.
A rendőrség ezzel gyakorlatilag csak a hatályos jogszabályokat tartja be, amely nem engedett eddig sem ráhagyást. A hitelesített mérőeszközök eredményét a jogszabályok szerint eddig is úgy kellett tekinteni, hogy annak nincs mérési hibája (addig, amíg esetleg nem volt ennek ellenkezője bizonyítható).
A jogszabályokkal ment szembe az a gyakorlat, amit eddig hosszú évtizedek óta egyébként működött, azaz hogy mindig volt egy kis eltérés. Ezért lehetett az, hogy autópályán bár 130 km/h a megengedett sebesség, ennek ellenére a VÉDA alatt egy 150 km/h-val elhaladó autó nem kapott büntetést.
A mozgó trafipaxok esetén (ahol a rendőrautókból, vagy azok mellől mértek) eddig jellemzően az volt az eljárás, hogy 100 km/h sebesség alatt 3 km/h volt amit ráhagytak a rendőrök, felette pedig 3%.
A fix trafipaxoknál, mint a VÉDA pedig ez az érték még magasabb szintre volt állítva, ezért lehetett 150 km/h esetén is megúszni a gyorshajtásért járó büntetést.
Ez biztosan sokakat fog kellemetlenül érinteni, hiszen gyakorlatilag egy 30-as tábla mellett 32 km/h sebesség esetén is érkezhet büntetés.
Bár a különböző sebességméréssel kapcsolatos hírek alatt rendre felmerül a téma, hogy a cél a „pénzbeszedés”, azonban az egy megkerülhetetlen tény, hogy Magyarországon a közúti balesetek és az ezekhez köthető sérüléseknél, haláleseteknél vezető ok régóta a sebességtúllépés.