Az új év kezdetén kellemetlen élményben részesültek a Telekom és a Vodafone ügyfelei, mivel január 2-án számos felhasználónál megszűnt a hálózati kapcsolat. Ennek következtében sokan nem tudtak telefonálni, internetezni vagy tévézni. A hiba forrása mindkét telekommunikációs vállalat esetében egy szerverközpontban fellépő áramellátási probléma volt.
Kép forrása: Economx
A Telekom az incidens után nyilatkozta, hogy a központi funkciókat ellátó hálózati berendezések szünetmentes rendszerrel és generátorral védett villamos energiaellátással rendelkeznek. Egy üzemeltetési helyszínen azonban komplex probléma merült fel a villamos energia-ellátó rendszerben, ami rövid ideig tartó szolgáltatási üzemszünetet okozott a redundáns villamos energia-ellátásban. Ez vezetett a szolgáltatások leállásához.
Azonban világossá vált, hogy a két nagyvállalat nem állhat le azonos ok nélkül és gyorsan ki is derült, hogy egy közös szerverközpontot használtak, ami mindkét szolgáltató számára létfontosságú infrastruktúrát biztosított.
A hvg megkérdezte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságtól, hogy problémásnak tekintik-e a lakosság, az ország és a gazdaság működési biztonsága szempontjából, hogy két ilyen nagy cég egy közös szerverközpontot használ.
Kép forrása: hvg
Az NMHH kommunikációs igazgatósága azt válaszolta, hogy az olyan eseteket, amelyek a jogszabályban meghatározott számú előfizetőnél többet érintenek, vagy a biztonságot veszélyeztetik, a szolgáltatóknak be kell jelenteniük az NMHH éjjel-nappal működő Országos Informatikai és Hírközlési Főügyeletének.
A hatóság feladata, hogy a szabályozásoknak való megfelelést folyamatosan ellenőrizze. Ezért a konkrét esettel kapcsolatban az NMHH az érintett szolgáltatókat megkereste, ellenőrzés indult, amelynek jelenleg elsődleges célja a szükséges információk begyűjtése, a körülmények teljes körű megismerése – olvasható a hatóság válaszában.