Benzines átlagfogyasztás vonatkozik a jövőben az elektromos autók NAV normájára

A jövőben már tisztán elektromos meghajtású járművekre is lesz igazolás nélküli költségelszámolás az üzleti használhat esetén.

Ha egy dolgozó munkahelyi ügyekben használja a saját tulajdonú gépjárművét, a munkahelye a NAV által megállapított norma erejéig külön költségigazolás nélkül téríthette annak díját.

Ezen NAV norma a benzines és gázolajos autók esetén a motor térfogatához mérten változó átlagfogyasztást adott, ami alapján számolni lehetett.

Az elektromos gépjárművekre eddig hasonló átalány norma nem létezett. A Magyar Közlöny 27. számában közzétett, a Magyarország 2023. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2022. évi XXIV. törvény 6. melléklete viszont rendbe teszi ezt a kérdéskört. Ez alapján a tisztán elektromos meghajtású járművek használata esetén 3 liter/100 km ESZ 95 ólmozatlan motorbenzinnek az állami adó- és vámhatóság által közzétett árával meghatározott összeg számolható el igazolás nélkül.

Elektromos autótöltő a Nagyerdei mélygarázsban
Elektromos autótöltő a Nagyerdei mélygarázsban. Forrás: DV Parking Kft.

Természetesen ez nem jelenti azt, hogy benzint kell elszámolni, vagy hogy benzint fogyasztana az elektromos autó. A jogalkotók valamiért nem az EV autóknál alkalmazott kW fogyasztást vették alapul, hanem benzinhez viszonyított átlagfogyasztást alkottak meg.

Az elektromos autó tulajok egy része a különböző Facebook csoportokban nem is teljesen érti ezt, bár többen úgy számolnak, hogy akár otthoni, akár publikus töltőállomással számolva is a felvett áram árát tekintve korrekt a 3 literes átlagfogyasztáshoz alakított norma. 

Igaz azonban az is, hogy a jövőben problémát okoz, hogy a törvény jelenleg nem tesz különbséget az elektromos autók mérete, meghajtása között. Ahogyan a benzines normát tekintve is eltérő átalány vonatkozik egy kis, 1,2 literes motorral rendelkező autóra, mint egy nagyobb, 2,8 literes járgányra, addig az elektromosoknál nincs ilyen megkülönböztetés. Ez azt jelenti végső soron, hogy ugyan akkora NAV norma számolható el egy kis, kétszemélyes smart EQ ForTwo autóra, ami 12,9 kW/100 km-es kombinált átlagfogyasztást tud a gyártó adatai alapján, mint egy sokszor nagyobb Tesla Mode X, amely kombinált átlagfogyasztása is kb. kétszer akkora, mint a smartnak.

Azok, akik plug-in hibrid autót számolnak el, szintén változik az igazolás nélkül elszámolható üzemanyag-fogyasztási norma. Ők a hagyományos járművekre vonatkozó norma 70%-át számolhatják el üzemanyagra. Ha példát néznénk rá, jó szemléltető például a Mitsubishi Outlander PHEV, amiből viszonylag sok fut Debrecen utcáin is. Ez a tölthető hibrid 2.0 literes benzin motorral rendelkezik. Egy 2 literes benzines gépjárműre 9,5 liter/100 kilométer átlagfogyasztás számolható el. A plug-in hibrid autó esetén viszont ennek csak 70%-a, azaz 6,65 liter/100 kilométeres átlagfogyasztás.

A tisztán elektromos autósok esetén fontos, hogy az elszámolásuk nem az áram értékétől függ, amit megtankolnak, hanem a benzin árának függvényében mozog.

A módosítás 2022. október 1-től hatályos.

Ez is érdekelhet